Het basis instrument van de cockpit.
Hiermee gaat het toestel harder óf zachter.
Dit instrument gebruik je overall in de vlucht, opstijgen, hoog in de lucht en met de landing!
Een belangerijk instrument dus. ;)
Een heel benagerijke instrument van het vliegtuig.
Dit is eigelijk hét stuur van het vliegtuig.
Hiermee kan je omhoog, omlaag, opzij ect.
Hiermee contact je ook de verkeerstoren(leider).
Er zitten twee knoppen op de Stuurknuppel (Die zie je op het plaatje recht) als je die indrukt, dan kan je praten. (*Here Flight 1284, ready to take-of runway 3L*)
(Deze foto is een gemoderniseerde Altitude Meter)
Een Altitude Meter is een meter die geeft aan hoe hoog je bent. Dat hebben ze nodig voor verkeersleiders, maar ook voor een goeie landing te maken. Zoals 'Smooth Landing'
Veel mensen vragen wel eens hoe een vliegtuig van min 400.000kilo nou in de lucht blijft.
Alles zit bij de vleugels. De vleugels maken dat een vliegtuig blijft vliegtuig, en niet crashed.
Aerodynamica (Eero-die-naa-mie-kaa)
Zo noemen ze het krachtenspel dat zich afspeelt als een voorwerp door de lucht beweegt. Aerodynamica komt ook voor bij molens, of zeilboten.
De wind moet bij een vleugen aan de onderkant meerderde afstande afleggen, dus door dat de wind de vleugel aanraakt met Aerodynamica komt snelheid vrij. (Vleugel + wind + Aerodynamica = snelheid) Die drie factoren zijn het belangerijkst, dat zorgt ervoor dat het vliegtuig genoeg snelheid krijgt om te vliegen. Ook wel gezegt, er is een lagere druk op de bovenkant, dus het vliegtuig hangt eigelijk in de lucht.
Vliegen zonder snelheid
Maar, zelfst als we geen snelheid hebben kunnen we nógsteets vliegen... Dat hebben moderne bouwers uitgevonden, maar hoe kan dat?
Als ze de motoren uitzetten kunnen de passagieren dat ook hooren. Het is opeens heel stil, vanuit een sissende kabine, naar boven op de stille bergen. Als je geen snelheid meer hebt, dan kan je max wel 120mijl (zo'n 220km) afleggen. Als je de trottle naar achter duuwd gaan de motoren uit, maar waarom het vliegtuig dan nóg steets vliegt is omdat de motoren dan gewoon verder gaan met draaien, en dat gaat wel 20minuten door.
Speedbrakes
Een vliegtuig heeft bij elke vleugel platen die bij de landing omhoog gaan, die heten Speedbrakes.
Ze zorgen niet dat het vliegtuig sneller tot stilstand komt maar het zorgt er voor dat het vliegtuig dat het vliegtuig minder lift en kan het vliegtuig sneller zakken als dat nodig is.
Het heet ookwel een 'verstoorder'.
Ailerons
De ailerons zijn ook een belangerijk stuk van het vliegtuig.
Dat zorgt ervoor dat het vliegtuig kan draaien.
Het zijn de bewegende flappen die bij de vleugels zitten. (Twee vleugels met daarop de Ailerons)
Bij een linkerbocht gaat het rolroer aan de rechtervleugel omlaag, meer bolling en dus meer lift, terwijl die aan de linkervleugel juist omhoog gaat. Dit zorgt ervoor dat er meer lift komt aan de ene kant van het vliegtuig.
Bron: KLM blog